Centar za obuku Uzbekistana priprema hiljade vozača za evropske puteve

Centar za obuku koji se uspostavlja u Uzbekistanu trebalo bi da pomogne u obuci hiljada vozača kamiona za život i rad na evropskim putevima.

Činjenica da se Centar stvara nije, naravno, nikakva tajna; kao što su Girteka i Litvansko udruženje transporta već su razgovarali o ulozi koju će imati u rešavanju nedostatka vozača u Litvaniji.

Sanžar Pulatov, predsednik Udruženja međunarodnih drumskih prevoznika Uzbekistana (AIRCUZ) je dao više informacija o Centru.

Pulatov je u intervjuu objasnio da će centar za obuku biti otvoren sledeće godine i da je uglavnom finansiran od strane državnih organa Uzbekistana. Projekat podržava IRU, dok Linava, litvansko udruženje transporta, pomaže u obuci instruktora vožnje koji će raditi u Centru.

Pulatov je takođe otkrio da samo litvanski prevoznici žele da zaposle čak 30.000 vozača godišnje, što će novi centar za obuku moći da obezbedi samo „delimično“.

Pulatkov je dodao da je Hegelmanovom poljskom ogranku potrebno oko 1.500-2.000 hiljada vozača godišnje. On takođe tvrdi da mu je Jan Bučik, predsednik poljskog udruženja drumskog transporta ZMPD, rekao da: poljske transportne kompanije stalno povećavaju svoj vozni park, ali postoji katastrofalan nedostatak vozača.
 Predsednik AIRCUZ-a je tada rekao za Trans.INFO da se u bliskoj budućnosti nada da će evropskim prevoznicima pružiti priliku da regrutuju vozače direktno iz centra za obuku. Pulatkov je rekao da su on i njegove kolege, pored Litvanije, razgovarali sa predstavnicima udruženja drumskog saobraćaja iz Poljske, Estonije, Letonije i Nemačke. „Svi su bili veoma zainteresovani za naš projekat. Svima su potrebni vozači. Ali zahtevi se razlikuju od kompanije do kompanije. Na primer, Belgijancima su potrebni vozači koji rade sa opasnim materijama – prevozom goriva, eksplozivnog tereta ili čak nuklearnim materijalima. Trenutno obučavamo kamiondžije po jednom programu. Ako bude potrebno, sutra ćemo preći na drugi ili dopuniti postojeći program.”

Na pitanje koliko će biti plaćeni vozači koji putuju u Evropu iz novog centra za obuku, Pulatov je odgovorio: „Oni će zaraditi 70-80 evra dnevno. Naravno, nivo prihoda zavisi od kvalifikacija vozača i njegove sposobnosti da ekonomično vozi. Međutim, generalno, to je oko 2.000-2.500 evra mesečno.

Predsednik AIRCUZ-a je takođe upitan o potencijalnoj eksploataciji vozača koji diplomiraju iz centra i završe u Evropi. Pulatkov je rekao da se AIRCUZ nada da će izbeći ovakve probleme kroz partnerstvo sa logističkim udruženjima u Estoniji i Litvaniji. AIRCUZ će takođe sarađivati sa ambasadom Uzbekistana u Letoniji na praćenju situacije tamo. Pored toga, Pulatkov je rekao da AIRCUZ radi sa prevoznicima koji imaju „dobru reputaciju“ pre nego što je prešao na pravnu zaštitu u Paketu mobilnosti EU.

Još jedno pitanje je zašto kamiondžije sa sedištem u Uzbekistanu, željni posla u Evropi, ne bi samo krenuli na kontinent da tamo obave obuku. Prema rečima predsednika AIRCUZ-a, troškovi će biti glavni faktor u donošenju odluka. Navodeći kao primer Litvaniju, Pulatkov je naveo da će vozači moći da pristupe obuci u Uzbekistanu po pet puta nižoj ceni.

Gledajući unapred, Pulatkov je rekao da AIRCUZ, zajedno sa podrškom IRU-a, takođe istražuje mogućnost stvaranja sličnih centara za vožnju teretnih vozila u Avganistanu i Pakistanu.