Posredstvom Privredne Komore Srbije i Međunarodne Unije drumskog transporta (IRU), dobili smo dodatna obaveštenja u vezi početka primene Sistema kontrole uvoza u EU – izdanje 3 (ICS2 – R3) za robu koja na teritoriju EU ulazi drumom, železnicom i poštanskim saobraćajem (Izdanje – Release 3).
U nastavku vam dostavljamo obaveštenje i nezvanični prevod, kao i pregled statusa po zemljama EU u prilogu.
Dana 1. septembra 2025. završava se period implementacije Sistema kontrole uvoza 2 za drumski transport (ICS2 R3) Evropske Unije. Od tog dana, svaka bezbednosna i sigurnosna (ENS) deklaracija za robu koja ulazi u EU drumskim putem moraće da se podnosi putem ICS2, osim ako država članica ulaska nije dobila derogaciju od Evropske komisije za produženje roka implementacije. Rok za podnošenje zahteva za produženje tog roka istekao je 25. avgusta 2025.
Prema informacijama Evropske komisije, stanje u različitim državama članicama nalazi se u prilogu.
Treba imati u vidu sledeće:
- Da li drumski prevoznik mora da podnese ENS u ICS2 – zavisi od statusa države članice u koju roba ulazi u EU. Prema aktuelnom tumačenju Evropske komisije, kada država članica ulaska primenjuje ICS2, deklaracija ENS mora se podneti u ICS2 čak i ako država članica krajnje destinacije ili država članica EORI broja prevoznika ima odobrenu derogaciju za produženje roka (videti link).
- Neke države članice koje nisu dobile derogaciju za produženje roka preduzele su mere kako bi izbegle podnošenje deklaracija od strane drumskih prevoznika putem ICS2. Pojedine države članice razmatraju da se sva roba koja ulazi u EU intermodalnim ili kombinovanim transportom koji uključuje pomorski i drumski deo smatra pomorskom, čime se obaveza podnošenja ICS2 deklaracije prenosi na pomorskog prevoznika.
- Evropska komisija još nije najavila nikakav prelazni period u pogledu kontrole sprovođenja od 1. septembra 2025.. Trenutno se ne može pretpostaviti da će ga biti. Dakle, svaki drumski prevoznik koji se ne uskladi sa zahtevima ICS2 u državama gde se ICS2 primenjuje rizikuje da bude sankcionisan.
AKCIJE ZA ČLANOVE-ASOCIJACIJE:
Članovi su pozvani da preduzmu potrebne korake kako bi informisali svoje kompanije članice koje se bave uvozom (izvozom) robe u EU o trenutnoj situaciji.
Pored toga, barem dok ne budu spremni da koriste ICS2, članovima se savetuje da izbegavaju unošenje robe u EU preko država članica koje nisu produžile rok implementacije. Korporativni članovi su pozvani da ovu informaciju iskoriste za pripremu na novu situaciju od 1. septembra 2025. i da, kada i gde je to potrebno, preduzmu korake kako bi izbegli probleme na spoljnim granicama država članica koje primenjuju ICS2 od tog datuma.
U svakom slučaju, preporučuje se da se ne odlaže priprema za početak rada sa ICS2 R3, čak ni u zemljama koje trenutno uživaju produženje roka implementacije.
IRU će ostati u bliskom kontaktu sa partnerskim trgovinskim organizacijama i Evropskom komisijom i nastaviće da informiše članove o svim promenama situacije.
Srdačan pozdrav
Dear member,
On 1 September 2025, the deployment window for Import Control System 2 for road transport (ICS2 R3) will come to an end. From that day onwards, any safety and security (ENS) declaration for goods coming into the EU by road will have to be done via ICS2 unless the Member State of entry has received a derogation from the European Commission to extend the deployment window. The deadline for applications for an extension of the deployment window ended on 25 August 2025.
According to the European Commission, the situation in the different Member States can be found in the attachment.
Members should note the following:
- A road transport operator having to lodge an ENS in ICS2 or not, will depend on the status of the Member State of entry into the EU. The current interpretation of the European Commission stipulates that when the Member State of entry applies ICS2, the ENS declaration will have to be done in ICS2 even if the Member State of final destination or the Member State of the EORI number of the carrier has received a derogation to prolong the deployment window (see link).
- Some Member States without derogation to extend the deployment window have taken action to avoid declarations by road transport operators via ICS2. Some Member States are considering that any goods coming into the EU through intermodal or combined transport involving a maritime and road leg are considered to be maritime, thus putting the obligation for the ICS2 declaration on the maritime carrier.
- The European Commission has not yet announced any enforcement grace period from 1 September 2025 onwards. Currently, it cannot be assumed that there will be one. So, any road transport company not complying with ICS2 requirement where ICS2 is used risks being penalised.
ACTION FOR MEMBERS:
Members are invited to take the necessary steps to inform their member companies involved in importing goods into the EU of the current situation.
Furthermore, at least until they are ready to use ICS2, members are advised to avoid bringing goods into the EU via Member States where the deployment window has not been extended. Corporate members are invited to use this information to prepare for the new situation on 1 September 2025 and, if and where necessary, take steps to avoid issues at external borders of Member States using ICS2 from 1 September 2025.
In any case, it is recommended not to delay preparations to start working with ICS2 R3 even in countries enjoying a prolongation of the deployment window.
IRU will remain in close contact with partner trade organisations and the European Commission and keep members informed of any changes in the situation.
Best regards